29.03.2014.

Restoration/Rose Tremain

''Restauracija'' Rouz Tremejn

Konačno sam završila i ovu knjigu, oteglo se čitanje na dve-tri sedmice, bogami, a sada ćete saznati i zašto. Kako je doskora bilo lepo vreme, uvek sam radije birala da ga provedem napolju nego unutra sa knjigom. Pokušala sam i da je nosim u park i čitam dok Ema skakuće okolo, ali bi mi njeni nestašluci redovno odvlačili pažnju. Ipak, glavni razlog je to što knjiga jednostavno nije dovoljno zanimljiva. Lepo je napisana - prethodno sam pročitala Muziku i tišinu iste autorke, ali  ove dve knjige nemaju ništa zajedničko. 

Radnja se dešava u Engleskoj, u drugoj polovini 17. veka, za vreme vladavine Čarlsa II. Robert Merivel je neugledni ''lekar u pokušaju'' koji biva primljen pod kraljevo okrilje jer je vladar zaključio da je tip poput Merivela savršen da bude formalni muž njegove ljubavnice Selije i tako kralja oslobodi zanovetanja starije ljubavnice (pošto ih je imao dve - možda i još koju, ali one nisu toliko bitne). Živeći u udobnosti novostečenog imanja, uživajući u jelu, piću i razvratu, Merivel se vremenom zaljubi u Seliju, zbog čega zapada u kraljevu nemilost. Osiromašen i prognan, prihvata posao neke vrste čuvara u ustanovi za duševno obolele. Tu nije kraj, ali ću ja stati jer ne volim da prepričavam radnju i otkrivam previše u slučaju da neko od vas ima nameru da čita ovu knjigu. 

Kako počinje: Ja sam, moglo bi se reći, veoma aljkav čovek. Pogledajte me. Bez perike, prava sam napast za oko. Moja kosa (bar ono što je ostalo od nje) ima boju peska i štrči poput svinjskih čekinja; uši su mi nejednake; čelo potpuno pegavo; nos, koji, razume se, perika ne može da sakrije, kakva god bila, neugledno je spljošten, kao da me je još prilikom rođenja neko tresnuo po njemu i spljeskao ga. 

Dobra strana, pored lepog stila, jeste prikaz tog doba, načina života ljudi, obožavanja vladara, pojave kuge i nedostataka tadašnje medicine. 
Loša strana je to što nedostaje dinamike. Polovinu vremena sam provela čekajući da se nešto desi. Preko dana me uopšte nije mamila na čitanje i sve sam manje ili više otaljavala, ali to pripisujem sebi i tome što mi je očigledno naišao period kada mi je manje do čitanja. 

Kao zaključak stoji da ne mogu reći da preporučujem ovu knjigu, ali, s druge strane, ne mogu reći ni da je loša. Ako je neko od vas čitao, neka slobodno podeli svoje utiske jer me veoma interesuju. 

1 коментар:

  1. Hvala na osvrtu na ovu knjigu! Već postoji čitavo brdo knjiga koje planiram pročitati "jednom"... tako da nekako nisam baš sigurna da ću se prihvatiti i ove kao što kažeš "nedovoljno zanimljive" knjige... ali zato je dobro čuti mišljenja drugih, kako bi se lakše odlučili... :)

    ОдговориИзбриши