Les fantomes de Goya


''Gojine utvare'' Žan-Klod Karijer i Miloš Forman

Nedavno sam pogledala istoimeni film Miloša Formana, pa sam uzela i knjigu da se podsetim radnje jer mi je malo šta ostalo u sećanju od 2009. kad sam je čitala. Ispostavilo se da je to prava odluka jer sam sada mnogo više uživala u ovom romanu koji nam dočarava doba nemilosrdne španske inkvizicije u kome je živeo i čuveni slikar, a koji se dotiče i mnogih drugih tema. Svima ga preporučujem. 

Lorenco Kasamares je inteligentni mladić sa sela koji stupa u redove Svete službe. U ranim tridesetim, upoznaje dvorskog slikara Fransiska Goju, koji izrađuje njegov portret. Goja istovremeno radi i na portretu mlade Ines Bilbatue, kćerke bogatog trgovca koja, jednoga dana, ni kriva ni dužna, biva odvedena u ruke zagriženih pripadnika inkvizicije. Tu se završava život koji je dotada poznavala. Spletom okolnosti, Lorenco biva prognan iz sveštenstva, odakle odlazi u Francusku i priklanja se republikancima. Dojučerašnji veliki vernik i monarhista, postaje ateista i bonapartista. 
U međuvremenu  u Madridu, Goja nastavlja svoje stvaralaštvo, stičući sve veći ugled, a sve više gubeći sluh, dok nije ostao skoro potpuno gluv.


Odlomci: 
O utvarama iz naslova:
''Svet je, oče moj, sačinjen od onoga što vidimo i od onoga što umišljamo. Mi ne vidimo demone, ali smo sigurno da su oni tu, svuda oko nas. A Goja ih vidi. I pokazuje nam ih.'' Lorenco. 

O Francuskoj revoluciji: 
''Javnim pogubljenjem kralja grubo je srušena predstava o kraljevini kao svetinji, koja je prosto odsečena od neba, odakle vodi poreklo. Giljotina je podelila svet na nekad i sad. Od toga časa kralj je postao jedinka kao i sve ostale, neko kome su predstavnici naroda mogli suditi i osuditi ga kao i svakog drugog zločinca. Njegova je glava pala, a život je tekao dalje.''


O Ines: 
Gledala bi u nešto ili nekoga, a ko zna šta bi videla. Njen se život odvijao u nekom drugom prostoru. Njen je život zaustavljen jednog davnog dana. I otada se nije vratila u vremenski tok. U očima nekolicine staraca koji su je, klimajući glavama, posmatrali kako prolazi, ona je bila slika i prilika današnje Španije, jedne izgubljene Španije, osiromašene i, bez sumnje, s uma sišavše.


Roman o previranjima u Španiji, nemilosti Svete inkvizicije koja propada dolaskom Francuza, crticama iz života slavnog slikara Goje, borbi za opstanak i životnoj nepravdi prenesen je i na filmsko platno. Iako je snimljen još 2006. godine, ja sam ga tek pre par meseci odgledala, pitajući se šta sam do sada čekala. Prilično se verno drži knjige, sem što je fokus na Goji, dok su u knjizi Goja i Lorenco, čini mi se, zastupljeni podjednako. U ulozi Ines našla se Natali Portman, koja mi je inače slatka, ali kao glumica mi je totalno neupečatljiva. U ovom filmu mi to, pak, nije smetalo jer je i Ines upravo takva - naivna, nevina, prostodušna i nije jaka ličnost. Likove Goje i Lorenca oživeo je švedsko-španski duo  Stelan Skarsgord i Havijer Bardem. 




Коментари

  1. Čitala sam knjigu i gledala sam film mada bih mogla ponovo jer je prošlo neko vreme ;)

    ОдговориИзбриши
  2. film nisam pogledala, ali znam da smo nešto bili raspravljali o njemu i uspoređivali jednu scenu s jednom scenom iz Krležine kratke priče ...knjigu bi svakako voljela pročitati, a i film jednom pogledati.

    Meni je Natali bila simpatična i baš mi je lijepa, ali slažem se s tobom, nije mi nešto upečatljiva kao glumica...zapravo čak sam nekako i razočarana što će glumiti u ekranicija romana Amos Oza (tako bar kažu)...

    ОдговориИзбриши

Постави коментар