The Designer


Kako mi se poslednjih nedelja čitaju laganije knjige, odabrala sam jedan od novijih naslova Vulkan izdavaštva, ''Kristijan'' Marijusa Gabrijela, koji govori o čuvenom modnom kreatoru. Mislila sam da je u pitanju neka vrsta romansirane biografije, ali akcenat ipak nije na Dioru, kao što bi se iz naslova dalo zaključiti, već je glavna junakinja Amerikanka Una ''Koper'' Rajli, koja sa svojim mužem stiže u Pariz 1944. godine. Rat je na izmaku, narod takođe - svuda vlada nestašica svega, a malobrojni uspevaju da se doviju i žive koliko-toliko normalnim životom, uključujući i Koper. Ona brzo uspeva da privuče pažnju pariskih faca, sklapa prijateljstvo s Kristijanom, udvara joj se čak i Hemingvej na svoj sirov način, kao i kabaretska pevačica Suzi.  Zanimljiva je slika Pariza tog doba i ti delovi su ono što mi se dopalo u ovoj knjizi, narod koji je odahnuo odlaskom Nemaca, potom kažnjavanje kolaboracionista, a pisac nije odoleo da nam 2-3 puta ne pomene kako je Koko Šanel šurovala s Nemcima, delila im hektolitre svog čuvenog parfema, koji su potom Nemci poklanjali prostitutkama (u zamenu za znatevećšta), tako da su sve pariske prostitutke u to vreme mirisale na šanel 5

Još ću vam samo reći da Koper uspeva da smogne snage i reši se svog nemarnog i nevernog muža Ejmorija (koji je varao na svakom koraku) i odlučuje da se posveti novinarskoj karijeri, izveštavajući o različitim temama - od mode do intervjuisanja Kristijanove sestre, Katrin (po kojoj je on kasnije nazvao svoj prvi parfem, Mis Dior), koja se jedva živa spasila iz logora. Roman najviše prati Koperin život (nadimak joj je Koper zbog upadljive, bakarne kose), a Kristijan se tu povremeno pojavljuje, sve do pred kraj, kada mu je posvećena puna pažnja. Zadimljeni kafei, taktovi Lili Marlen, popuštanje ratnih stega čine interesantnu atmosferu ovog romana i u suprotnosti su sa (po mom mišljenju) banalnim momentima, kao što je preporod naše junakinje, koja je u kratkom roku škartirala muža, stekla prijatelje, upoznala Hemingveja, Balmana i još neke poznate face tog vremena, začas našla dobar posao, osvojila je i jednu ženu i smuvala ruskog grofa. Previše, zar ne?


Meni bi se više dopalo da je Koper manje zastupljena od Kristijana i da ovo više nalikuje njegovoj biografiji. Lagano štivo za odmor; nije nešto što treba kupovati, sem ako ste veliki poklonik mode (onda ćete uživati u velikoj Diorovoj reviji na kraju knjige i skraćenoj biografiji koju je M. Gabrijel dopisao). Početak je nekako bolji i pomislila sam ''baš lepa knjiga'' čitajući nekoliko prvih desetina stranica, ali onda mi se pokvario doživljaj. Tek na poslednjim stranicama smo dobili ono zbog čega smo došli - prikaz Diorovog uspona na modnoj sceni Pariza. Što se mene tiče, bolje da sam za taj novac kupila neku drugu knjigu, a ovu pozajmila odnekud. 

Коментари

  1. Lepe korice (prikladne!), zanimljiva, mada stvarno haotična (po pitanju junakinje) priča, mislim da ću potražiti roman samo zbog tog istorijskog konteksta i posleratnog Pariza, deluje fino za opuštanje.
    Odličan tekst, sve je poentirano i slikovito!:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala, bojim se da sam možda suviše zašla u prepričavanje, ali nisam mogla da se suzdržim. Meni se korice nisu svidele :-) a roman je imao potencijala, šteta što je ostao na nivou limunade manje-više...

      Избриши

Постави коментар