My dog stupid

Ema mi je ispozirala za ovu fotografiju, što se verovatno ne bi desilo da je znala kakav sam joj naslov namenila. Šta je, tu je, već za koji dan vraćam se svojim uobičajenim kadrovima (knjiga+šolja čaja). 

Čitajući skraćenu biografiju Džona Fantea, saznala sam da je mnoge premise sopstvenog života utkao u svoje romane, pa tako i u ovaj. Narator romana ''Moj pas Glupi'' zove se Henri Džej Molis, italijanskog je porekla i ima četvoro dece (baš kao i Fante). Henrijeva porodica uveliko prkosi američkom idealu - tu je najstariji sin, Dominik, koji voli isključivo crne žene, Deni - momak koji želi da izbegne vojsku i ode u Njujork i postane glumac (kad bolje pogledam, ovo i nije toliko retka pojava), Tina, koja želi da se odseli sa svojim momkom i Džejmi, najbolji od sve dece, koji ''Nije pušio travu, nije pio lakohol, nije spavao sa crnkinjama i nije hteo da postane glumac. Šta bi više jedan otac mogao da poželi?'' 

Naša priča počinje pronalaskom nepoznatog psa u dvorištu Molisovih, kog Henri rešava da udomi, iako je pas krajnje neprijatan, nevaspitan, lenj i problematičan. Vremenom saznajemo da je Henri i ranije imao pse, uglavnom opasnih rasa i uviđamo da on na taj način pokušava da kompenzuje nedostatak autoriteta koji mu je, kao glavi porodice, neophodan. Sad vidim da sam zaboravila da pomenem Henrijevu suprugu Harijet, koja ne odobrava njegovu naklonost prema držanju pasa i isprva se ljuti na Glupog, ali, kada se dotični pas izgubi, svesrdno pomaže Henriju da ga pronađe. 

Priča o gubitku (sindrom praznog gnezda), o kompromisu (Molis je odabrao da piše scenarija za Holivud jer se mogu lakše unovčiti nego pisanje za svoju dušu), potrebi za vraćanjem korenima (Molisova želja da otputuje u Rim na duže vreme)  ispričana je na lagan i neopterećujuć način, na momente vrlo duhovit. Fante je naveden kao omiljeni pisac meni neomiljenog Čarlsa Bukovskog, ali sam svejedno htela da vidim kako piše; nisam se razočarala, ali nisam ni pala u nesvest od oduševljenja. Ako mi dođe podruku još koja njegova knjiga, pročitaću je, ali ih neću kupovati i skupljati. Probajte. 

                                                                                 📖
- ''Zbogom, tata. Hvala na svemu.''
Tek tako, Hvala na svemu. Hvala što sam mu dao život bez njegove dozvole. Hvala što sam ga uterao u svet rata, mržnje i verske zatucanosti. Hvala što sam ga naterao u škole koje su ga naučile varanju, laganju, predrasudama i okrutnosti. Hvala što sam ga opteretio bogom u koga nikada nije poverovao, i jedinom pravom crkvom, nek su proklete sve ostale. Hvala što sam ga zarazio strašću prema automobilima koja ga jednog dana može uništiti. Hvala na ocu koji je pisao ništavne scenarije u kojima momak upoznaje curu i dobri tipovi uvek pobeđuju loše. Hvala na svemu. 

Коментари

  1. Draga Ema ... kakvo klupko ljubavi i radosti! Što se tiče knjige, šta ja znam - već sam čitala neke recenzije i niko nije baš "otkinuo" na knjigu. Možda neka B lista, mada se A nikako ne prazni, naprotiv! Srdačan pozdrav.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. E, jeste, baš je za neku B listu, slažem se. Nešto što vredi probati, ali nije nešto bez čega se ne može tj.bez čega je čitalac nepotpun.

      Избриши
  2. Ema je divna, baš je ulepšala i sliku i tekst!:))))
    Čula sam za ovu knjigu, a Fantea sam čitala odavno, "Upitaj prah" (gledala sam i film), definitivno unosi mnogo biografskih elemenata u svoju prozu, što ga povezuje sa Bukovskim, samo kao mnogo manje vulgarnog. U tom smislu mi više prija njegovo pisanje, ali, složiću se - ništa spektakularno.
    Ne znam, ti američki klasici XX veka mi, posebno u poređenju sa evropskim, deluju baš precenjeno, svi "vrte" slične priče, a opet, možda je to i zbog mog nedovoljnog poznavanja tog duha i podneblja.
    Uglavnom, vredi pročitati, ali ne mislim da ostavlja neki dugotrajan utisak.
    Volim pse, pa bih ovoj knjizi svakako dala šansu.:)

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Jeste, prijatan je; Bukovkog zaista ne volim, vulgaran je, kao što kažeš. Slažem se za američke klasike, ni meni nisu bog zna šta. Ema se zahvaljuje na komplimentima :D

      Избриши

Постави коментар