Biblioteka noću

The library at night  - Alberto Manguel

Nakon godinu dana strpljivog čekanja na polici, došla je na red i Biblioteka noću. Meni se uvek čita najnoviji ulov, u ovom slučaju plen sa Sajma, ali sam pustila drugaricu da mi odabere štivo za novembar, tako da ćete danas i u dva naredna posta čitati o knjigama po njenom izboru. Hoću reći, sama sam kupila te knjige, tako da sam svakako nameravala da ih čitam kad-tad, ali ih je ona malo pogurala.  Čula sam u nekoliko navrata kako je Biblioteka noću obavezno štivo, takoreći Biblija za sve knjigoljupce jer je prava riznica priča čiji je glavni junak upravo biblioteka. Moram reći da sam s dobrim delom podataka već bila upoznata jer sam studirala bibliotekarstvo, tako da delovi koji se dotiču Aleksandrijske biblioteke, Kalimaha, Pergama, Antonija Panicija i tako dalje, za mene i nisu bili neka novost, ali svakako sam saznala i neke nove zanimljive sitnice na koje sam ovde prvi put naišla. Iako je ne mogu svrstati u beletristiku, ova knjiga nije baš ni udžbenik i Mangel uspešno balansira na granici između ličnog i objektivnog. Knjiga je podeljena na petnaest poglavlja, a svako od njih se dotiče određene uloge koju biblioteka ima, počevši od života pojedinca, do nacionalnog značaja i pokazatelja stepena razvoja čovečanstva. Tekst je upotpunjen fotografijama i ilustracijama koje zaokružuju čitavu priču. 

Biblioteka je entitet koji neprestano raste, kaže Mangel, a njen sadržaj umnogome govori o vlasniku, njegovim sklonostima, htenjima i karakteru. Sam autor je veliku pažnju posvetio svojoj ličnoj zbirci, pažljivo birajući svaki naslov i povezujući ih redosledom koji njemu najviše odgovara, smestivši ih u posebnu prostoriju koju je uredio po svojoj zamisli, baš kao što bi i većina nas koji gradimo svoje male privatne biblioteke uradila. I ja se nadam da ću ostvariti želju da svoju sve veću kolekciju lepo smestim i uživam u pogledu na popunjene police svakog dana. 

Biblioteku noću svakako smatram knjigom koju valja imati u svojoj zbirci, a ne morate je progutati odjednom. Njena poglavlja možete iznova čitati i vraćati im se, upotpunjavajući znanje o biblioteci kao ljudskoj tvorevini sazdanoj da sakupi sva ljudska znanja sticana tokom istorije, od prvih tablica s klinastim pismom, do današnjih dana, osvrćući se i na pojavu elektronskih knjiga i upoređujući ih s njihovim precima, ali i savremenicima od papira. 

Izdavač: Geopoetika, 2008.

📖

Dok sedim u svojoj biblioteci noću, posmatram, pod snopovima svetlosti, nemirni plankton prašine koja pada i sa stranica knjiga i sa moje kože, koje svakog sata odbacuju sloj po sloj mrtvih ćelija u slabašnom pokušaju da se odupru. Sviđa mi se da zamišljam kako se, dan nakon mog poslednjeg dana, moja biblioteka i ja zajedno mrvimo i rasipamo, tako da, čak i kad me više ne bude, i dalje budem sa svojim knjigama.

***
Prednost privatne biblioteke, za razliku od javne, jeste u tome što dozvoljava ćudljivu i krajnje ličnu klasifikaciju. 

***
Ljubav prema bibliotekama, kao i sve ostale ljubavi, mora se steći. Niko ko prvi put stupa u prostoriju sačinjenu od knjiga ne može instinktivno znati kako da se ponaša, šta se od njega očekuje, šta mu se nudi, šta je dozvoljeno. 

Коментари

  1. Ovu knjigu mi je još na masteru preporučila prof. Ljiljana Bajić, čak se našla i na nekom od "neobaveznih" spiskova ispitne literature. Tako da je već izvesno vreme imam u vidu, a posle tvog teksta ide "pod obavezno", naročito su mi citati koje si izdvojila fenomenalni. Hvala!:)

    ОдговориИзбриши
  2. Divna recenzija, definitvno ide na spisak za citanje...Moram da ti kazem da sam odgledala sad video na youtube-u koji si postavila i jako si lepa. Zubici su ti predivni :))) Uzivam u svakom videu, i da, primecujem da je kvalitet videa dosta bolji, svidja mi se sto napredujes u svakom pogledu. Hvala ti sto snimas i sto nam redovno pises!! Uzivamo, zaista...P.S. Na tvoju preporuku sam procitala Oskar i gospodja u ruzicastom mantilu i odusevila se. Predivna knjiga. Sad citam, takodje na tvoju preporuku, Pesmu o Troji od Kolin. Veliki zagrljaj xx

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Hvala ti mnoooogo, Milice, na divnom komentaru podrške <3 zaista mi je drago kad čujem da se nekome dopada to što radim i da uspeva da pronađe nešto za sebe među mojim preporukama. Veliki pozdrav!

      Избриши
  3. i volela bih da nam snimis neke tagove i video o tvojim omiljenim knjigama :)

    ОдговориИзбриши

Постави коментар