O pisanju - Stiven King

On writing / Stephen King

Evo nečeg što me je zainteresovalo čim je izašlo - znate da volim knjige koje govore o čitanju i pisanju, pa sam kupila ''novu'' knjigu Stivena Kinga (koja jeste nova kod nas, ali je objavljena 2000. godine, dakle, već je punoletna). Sve počinje kao klasičan autobiografski roman - Kingovo odrastanje, porodica (majka, brat), škola i pisanje priča. Onda negde na sredini to prerasta u svojevrstan vodič za buduće pisce, potkrepljen brojnim primerima i savetima. Šta treba da radite ako želite da budete pisac, a čega treba da se klonite. Kako naći inspiraciju. King se ovde osvrće i na pojedina svoja dela, a kako ja nisam neki poznavalac njegovog opusa, plašila sam se da ću biti zbunjena. Međutim, ništa od toga. Premda nisam čitala Bjuika niti Keri, pa čak ni legendarno Isijavanje, uspela sam da pratim reference na pomenuta dela (od tih koje King pominje u ovoj knjizi, jedino sam Mizeri čitala, a i nju nedavno). King je ljubitelj jezgrovitih rečenica kojima okupira pažnju čitaoca - nema kod njega mnogo kićenja niti okolišanja, lepljenja epiteta, čak ne voli da koristi ni dugačka imena. Ono što ističe u više navrata i što je veoma bitno je čitanje. Da biste postali pisac, morate mnogo da čitate. I da pišete, razume se. Dopada mi se što podvlači pojam čitanja jer imam utisak da današnji autori niču kao pečurke posle kiše i da ćemo uskoro imati više pisaca nego čitalaca. Svaka slavna ličnost ima objavljenu knjigu i zbog takvih nazovipisaca, oni zaista vredni ne mogu biti shvaćeni toliko ozbiljno, nažalost. 

King nam prilično direktno govori i o svojim porocima: Silno sam se zabavljao radeći na toj knjizi, iako sam najveći deo vremena bio pod uticajem droge i alkohola. (o Mizeri), a priča nam i o nesreći koju je doživeo 1999, kada ga je kombi udario pored puta i umalo ubio. Na kraju knjige sledi prava poslastica za knjigoljupce - Kingove preporuke za čitanje. Naveo je dugačku listu knjiga u kojima je uživao (otkriću vam da su na njoj klasici poput romana Rat i mir, ali i Hari Poter, kao i mnoga dela za koja jedva da sam i čula i za koja me je ovom prilikom zainteresovao). Istakao je bezrezervnu podršku svoje supruge, Tabite King, koja je bila uz njega od samog početka i pratila ga u njegovoj blistavoj karijeri autora bestselera. U ovom fino upakovanom romanu-priručniku naći ćemo i čuvenu, do besvesti eksploatisanu rečenicu Books are a uniquely portable magic. 

Po završetku čitanja, poželela sam i da virnem na Kingov Instagram profil (u poslednje vreme uglavnom kači slike svog psa). Pratite li vi neke slavne pisce na društvenim mrežama? Ja sam neko vreme uhodila Nila Gejmena, a pratim Aleksandru Poter (takođe ljubitelj pasa). Moji omiljeni pisci nisu među živima, tako da nemam veliki izbor. O pisanju ima 278 strana ako računamo i spisak Kingovih preporuka; verovali ili ne, nijednu stranicu nisam pročitala kod kuće već sve po prevozu i dovršila je u čekaonici kod lekara. Zavirite, postoje šanse da vam se dopadne. Izdanje: Vulkan, 2018. 

Коментари

  1. "Dopada mi se što podvlači pojam čitanja jer imam utisak da današnji autori niču kao pečurke posle kiše i da ćemo uskoro imati više pisaca nego čitalaca. Svaka slavna ličnost ima objavljenu knjigu i zbog takvih nazovipisaca, oni zaista vredni ne mogu biti shvaćeni toliko ozbiljno, nažalost."

    Slažem se sa tobom, pisaca nikad više, žito je u kukolju neophodno tražiti uz pomoć lupe. Ja nisam mogla dočekati da izađe prevedeno izdanje, King je na Instagramu spomenuo audio knjigu koju je sam čitao, pa sam je se brže-bolje dočepala. Dopala mi se, i autobiografija i priča o zanatu. Informacije o mnogim drugim autorima koje je pomenuo bile su šlag na torti. :)

    ОдговориИзбриши
  2. Od Kaće sam čula da je ova knjiga objavljena i kod nas, pa je odmah stavila na listu. Hvala ti za tekst!:) Kinga mnogo cenim, kao vrlo vrednog autora i čoveka koji očito uživa u svom poslu, čemu je reziltat tolika produktivnost. Inače volim autopoetičke tekstove i zanima me kako stvaraoci objašnjavaju svoj proces, a King je uz to vrlo nepretenciozan umetnik i, slično Gejmenu, komunicira sa publikom bez uobičajenog snobizma kolega. Prijemčiv je!:)
    E, da, odlično što si istakla koliko je važno da pisac bude NAČITAN. I novinar i bloger, ma, bilo ko ko se prihvati da svoje misli uobliči i iznese pred javni sud. Nažalost, malo njih to poštuje, sve manje, čula sam mnoge vrlo čitane autore kako se HVALE što nisu pročitali razne klasike, npr. A čitanje može samo da pomogne, obogati rečnik, da novu ideju...zaboga, još pamtim kako me tata u osnovnoj školi podsticao da čitam ne bi li bolje pisala sastave - i bio je u pravu.

    ОдговориИзбриши
    Одговори
    1. Slažem se, deluje zaista nepretenciozno i opušteno, a cenim i to što ne krije tajne zanata već je pristao da ih podeli sa svima.
      Mene je tata odvraćao od čitanja i usmeravao ka prirodnim naukama, ali uzalud :-D

      Избриши

Постави коментар